header

Pokłon trzech króli w rybackiej szopce

Drewniana szopka bożnarodzeniowa

 

 

 

 

 

autor: Piotr Golla

czas i miejsce powstania: od 2003 r., Puck – Łebcz

materiał, technika: drewno lipowe, rzeźba

fot. J. Grochowska

 

 

W 2001 r. Piotr Golla stworzył rzeźbę pt. Szopka rybacka, która w konkursie Gdyńska Szopka zorganizowanym przez Stowarzyszenie Popierania Przemysłu Ludowego ART – Gdynia zdobyła I nagrodę pokonując 80 innych prac. W krótkim czasie podjął się stworzenia podobnego dzieła dla Muzeum Ziemi Puckiej.  W pierwszym etapie pracy powstało ogólne założenie oraz główne postacie. Na dużej płycie artysta przydzielił miejsca dla poszczególnych, pierwotnie zaplanowanych rzeźb. Systematycznie, co roku dochodziły jednak kolejne elementy i zaczęły wypełniać wolne przestrzenie. Obecnie jest ich dwadzieścia dziewięć. Tak jak i inne prace Piotra Golli, i tą cechuje dokładne, precyzyjne dopracowanie szczegółów, delikatne cięcia i ewidentna figlarność oraz wesołość postaci. Zaś motywem przewodnim w tym rzeźbiarskim opracowaniu tematu Bożego Narodzenia jest powszechne na Kaszubach przekonanie, że Jezus urodził się właśnie tu i to na pewno we wiosce rybackiej.

Centralne miejsce w tej kompozycji zajmuje szopka – stajenka. Jak przystało na Nordę jest ona po prostu położoną na burcie łodzią rybacką. Stanowi schronienie dla Świętej Rodziny.  Właściwie każda z postaci, która pojawia się w tym przedstawieniu jasno mówi: jestem z Nordy, jestem rybakiem, jestem Kaszubą. Tradycyjnych pastuszków godnie zastąpili rybacy i rybaczki przynoszący dary. Nie zabrakło również w tej aranżacji kaszubskich kolędników – paneszków, których reprezentuje człowiek z gwiazdą, tur, anioł i śmierć z kosą. Pojawiły się również postacie kaszubskich muzykantów – chłop z diabelskimi skrzypcami i mężczyźni z burczybasem. Są również zwierzęta. Oprócz zwyczajowych „bydlątek” Świętej Rodzinie towarzyszą również mewy, które przysiadły na burcie łodzi.

Aby tradycji stało się zadość dołączyły do szopki także rzeźby przedstawiające trzech mędrców ze wschodu – Kacper, Melchior i Baltazar. Każdy z nich zgodnie z tradycją przyniósł konkretne dary. Najpierw do szopki dołączył, Melchior przyniósł w darze złoto – dar dla króla, symbol władzy królewskiej przynależnej Chrystusowi na ziemi (rzeźba 2008 r.). Kolejny wyrzeźbiony został Baltazar ofiarodawca mirry – dar dla człowieka, symbol człowieczeństwa i męczeńskiej śmierci Jezusa (2009 r.). Ostatni dołączył Kacper niosąc kadzidło – dar dla Boga, symbol boskości (2010 r.)

 

Muzeum początkowo wystawiało szopkę z okazji Świąt Bożego Narodzenia w oknie wystawowym Kamienicy Mieszczańskiej, później w hollu oddziału „Szpitalik”. Obecnie można oglądać ją na wystawie czasowej pn. „Ale bombka. Dekoracje bożonarodzeniowe w zbiorach Muzeum Ziemi Puckiej” udostępnionej w oddziale „Szpitalik” (Puck, ul. Wałowa 11). https://muzeumpuck.pl/2021/12/04/ale-bombka-dekoracje-bozonarodzeniowe-ze-zbiorow-muzeum-ziemi-puckiej-wystawa-czasowa/

 

Zapraszamy również do  skorzstania z aplikacji: https://view.genial.ly/61d59b72019bb20de6e6675e/interactive-image-szopka-rybacka-piotra-golli

 

Wystawa będzie czynna do lutego 2022 r. Zapraszamy.

 

Opr. J. Grochowska

 

Więcej o artyście w:

M. Kuklik, Artystyczny świat Piotra Golli, „Zapiski Puckie” nr 5, 2006 r., s. 189-204.