
Z Pucka do Kopenhagi. W 100.lecie budowy lotniczego połączenia międzynarodowego
fotografia: Wodnosamolot Junkers G23W na wodach Zatoki Puckiej
miejsce pochodzenie i powstania: Puck
czas powstania: 1925-1926 r.
autor: nieznany
materiał: fotografia, odbitka fotograficzna
wymiary: 15×11 cm
sposób pozyskania: dar, 1991 r.
nr inw. MP/1196/H/46
Fotografia przedstawia wodnosamolot Junkers G23W – trzysilnikowy, niemiecki samolot pasażerski produkowany od 1923 do 1929 r. Był to model zakupiony/wypożyczony przez Polską Linię Lotniczą „Aerolot” SA na potrzeby testowania trasy Warszawa-Puck-Kopenhaga. Na fotografii widoczny stojący hydroplan, motorówka Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku oraz holownik. Na fotografii odręczna adnotacja – Puck 1928 (błędna datacja)
W 1922 r. założono Polską Linię Lotniczą „Aerolloyd” jako regularną linię lotniczą z kapitałem niemieckim i subwencją rządu polskiego. Warsztaty linii mieściły się na terenie gdańskiego lotniska, a dzięki wsparciu państwowemu samoloty mogły korzystać z wojskowej infrastruktury oraz lotnisk. W maju 1925 r. zmieniono nazwę firmy na Polska Linia Lotnicza „Aerolot” SA. W grudniu 1928 r. połączono ją z linią lotniczą Aero i Śląskim Towarzystwem Lotniczym i stworzono państwową firmę Linie Lotnicze LOT Sp.z.o.o.
W historii tego przedsiębiorstwa jest epizod, który wiąże je ściśle z Puckiem. W 1925 r. rozpoczęto bowiem prace nad stworzeniem nowego połączenia lotniczego Warszawa – Puck – Kopenhaga i dalej Warszawa – Bukareszt. Zgodnie z założeniem koncepcyjnym linia miała być ważnym elementem większej całości – trasy z Londynu przez Warszawę, Bukareszt, Angorę do Indii. W linii tej widziano strategiczne znaczenie polityczne pozwalające m.in. ominąć teren Niemiec oraz ekonomiczne w postaci nowego szlaku handlowego. W marcu 1925 r. podpisano umowę duńsko-polską dotyczącą budowy połączenia, a do umowy dołączyć miała jeszcze strona szwedzka.
Reszta tekstu w załączonym pliku